۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 777103

تنش بین اتحادیه اروپا و بلاروس (با پشتوانه روسیه) این روزها بالا گرفته است تاجایی‌که برخی معتقدند این تنش‌ها به‌زودی به دعوایی تمام‌عیار تبدیل خواهد شد. موضوع اصلی درگیری هم این بار مهاجران غیرقانونی هستند که تلاش دارند از طریق بلاروس وارد لهستان و اتحادیه اروپا شوند. اما آیا آنچنان که گفته می‌شود جنگ نزدیک است؟ به‌دلایل زیر می‌توان این گزاره را رد کرد.

۱. موضوع مهاجران نخستین بار نیست که به یک معضل در اطراف اروپا تبدیل می‌شود. هجوم مهاجران شمال آفریقا به جنوب اروپا، هجوم مهاجرانی که در نتیجه حضور داعش در سوریه آواره شدند به یونان و قبرس، هجوم مهاجران افغانستانی از طریق ترکیه به اروپا و موارد بسیار دیگر هستند که نشان می‌دهد اتحادیه اروپا به‌دلیل همراهی با جنگ‌طلبی‌های آمریکا و متحدانش همواره با این بحران روبه‌رو بوده‌اند. بنابراین ماجرای بلاروس هرچه باشد به‌مهاجران ارتباط واقعی ندارد.

۲. اتحادیه اروپا برعکس شانتاژهای رسانه‌ای اتفاقاً بخش جدی از نیروی کار و جمعیت جوان خود را از همین مهاجران تأمین کرده است. کشورهای اصلی این اتحادیه مثل آلمان، فرانسه و حتی انگلیس با نگاهی راهبردی، عملاً سیاست‌هایی را اجرا کرده‌اند تا بتوانند متقاضیان ورود به کشورهایشان از بین جوامع کمتر توسعه‌یافته را بیشتر و در نتیجه امکان انتخاب خود برای ورود گزینشی پناهجویان را وسیع‌تر کنند.

۳. اصلاً دعوای اصلی اتحادیه اروپا با بلاروس بر سر مهاجران نیست. واقعیت آن است طرف حساب اتحادیه اروپا در این موضوع روسیه است. ناتو و روسیه باوجود همه ارتباطاتی که با هم دارند در دکترین خارجی‌شان یکدیگر را به‌عنوان دشمنان اصلی تعریف کرده‌اند. توسعه خزنده ناتو در مرزهای روسیه و احساس خطر روسیه، مسئله‌ای دامنه‌دار و باسابقه است که این بار خود را در بلاروس نشان داده و این آخرین دفعه هم نخواهد بود.

۴. در طرف مقابل، روسیه هم توانسته با اتخاذ موضع بی‌طرفانه در این ماجرا نخست حواس اتحادیه را از اوضاع اوکراین و بلاروس پرت کند و دوم در مقولاتی مانند حقوق بشر که اروپایی‌ها همیشه ادعای آن را داشته‌اند، این اتحادیه را گیر بیندازد.

بنابراین باید گفت این اختلافات آنچنان جدید نیست که بتواند پایه‌گذار نبردی تمام‌عیار حداقل در آینده‌ای نزدیک شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.